Sunday, July 5, 2009

cerita sebuah kehidupan...

Terbitnya matahari pada hari ini maka bermulala cerita sebuah kehidupan yang perlu dilalui samada suka atau pun duka...jam 12.30 malam tadi aku dikejutkan dgn msg dari cousinku yang mengatakan cousinku dimasukkan ke hospital...apa yang mengejutkan ialah baru sahaja aku bertemu dgnya sblm ini...khabar berita yang kudengar cousinku itu disahkan menghidap penyakit kanser otak yang kritikal..ah....kesiannya aku padanya...sblm sepupuku disahkan menghidap penyakit tersebut, dia seorang yang gigih bekerja ...kehidupannya bermula sebagai budak kampung yang sering diperlekehkan oleh org2 kampung kerana tidak mempunyai pekerjaan dan kelulusan tinggi...menurut abah, selepas berkahwin dia berhijrah ke johor bahru...dari seorang budak pejabat,kemudian bergiat dalam politik hingga menjadi ahli majlis bandaraya johor bahru...aku cukup kagum dengannya...kekaguman aku lebih meyakinkan apabila dia membuka sebuah syarikat parking yang dikenali Able Parking Sdn Bhd dan mempunyai banyak rangkaian parking di seluruh johor...kesungguhannya tidak terhenti di situ apabila dia dilantik menjadi Pegawai Khas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dalam pengurusan Tabung Haji Bahagian Selatan...itulah dia Dato' Sukarno Mustafa Kamal anak buah abah yang paling rapat sekali...siang tadi aku, suami dan keluargaku bergegas ke hospital Pakar Puteri menziarahinya...kesian aku melihatnya dari seorang yang aktif akhirnya terlantar di katil hospital..apa yang menyedihkan dia semakin hilang ingati dan tidak mengenali kami lagi...badannya semakin kurus, menurut isterinya abg no dah hilang selera makan dan kehilangan banyak air...apa yang pasti kami semua berdoa semoga dia cepat sembuh walaupun doktor mengatakan bahawa jangka hayatnya hanya tinggal 6 bulan...dalam tempoh yang sesingkat ini, aku dan suami pasti akan sentiasa berada disampingnya...itulah dia ketentuan dariNya...

1 comment:

  1. salam, yang meninggal itu ade kaitan ngan aku. Nenek yang bela pakcik sukarno, tapi katanye die derhaka pada nenek, lupekan nenek..entah mane satu yang betul..tapi yang pasti mak abahnye meninggal, jadi nenek ambil alih mengasuh pakcik sukarno..mungkin mase kecik..aku pernah dan slalu bersua muke..hmmmm..adekah tuan punye blog ini.."KAK LONG" ANAK atuk Arip?...kalau iye..inilah along..ingat ke?

    ReplyDelete